Urząd Stanu Cywilnego

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) sporządzanie protokołów i aktów stanu cywilnego w rejestrze stanu cywilnego,
2) sporządzanie odpisów aktów stanu cywilnego,
3) nanoszenie w aktach wzmianek dodatkowych i przypisków,
4) przyjmowanie oświadczeń przewidzianych w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz w ustawie prawo o aktach stanu cywilnego,
5) rejestracja danych i dokonywanie zmian w rejestrze PESEL, w związku ze zmianami w aktach stanu cywilnego oraz decyzjami o zmianie imienia i nazwiska,
6) prowadzenie postępowań w celu usunięcia niezgodności w rejestrze PESEL,
7) kompletowanie i prowadzenie akt zbiorowych do sporządzonych aktów,
8) wydawanie zaświadczeń stwierdzających:
a) zdolność prawną do zawarcia związku małżeńskiego za granicą,
b) brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkiem cywilnym,
9) sporządzanie projektów wniosków o nadanie medalu „Za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz organizowanie związanych z tym uroczystości,
10) przekazywanie danych statystycznych do Głównego Urzędu Statystycznego,
11) sporządzanie i wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym,
12) prowadzenie korespondencji w sprawach rejestracji zdarzeń stanu cywilnego z lat ubiegłych,
13) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego z innych urzędów stanu cywilnego,
14) wydawanie postanowień zezwalających na przeglądanie ksiąg stanu cywilnego,
15) przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego i nanoszenie wzmianek o tym przeniesieniu,
16) powiadamianie o stwierdzonych niezgodnościach w celu ich usunięcia lub o konieczności unieważnienia aktu stanu cywilnego,
17) opracowywanie projektów pism w sprawach związanych z migracją aktów stanu cywilnego,
18) sporządzanie projektów protokołów oświadczeń składanych przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego,
19) przyjmowanie wniosków o naniesienie zmian w aktach stanu cywilnego,
20) opracowywanie projektów pism w sprawach zmian w aktach stanu cywilnego
i zmiany imion i nazwisk,
21) kompletowanie i włączenie do akt zbiorowych dokumentów stanowiących podstawę do sporządzenia wzmianek marginesowych,
22) prowadzenie spraw związanych z unieważnieniem, sprostowaniem i uzupełnianiem aktów stanu cywilnego oraz transkrypcją zagranicznych aktów stanu cywilnego,
23) prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji w zakresie:
a) zmiany imienia i nazwiska,
b) odmowy sprostowania i uzupełnienia aktów stanu cywilnego,
24) powiadamianie innych urzędów stanu cywilnego o zmianie imienia i nazwiska,
25) przekazywanie ksiąg stanu cywilnego i akt zbiorowych do Archiwum Państwowego,
26) wpisywanie postanowień sądów w formie wzmianki dodatkowej w księgach stanu cywilnego,
27) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego oraz w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym,
28) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
29) zastępowanie osoby na stanowisku ds. obywatelskich, ewidencji ludności i gospodarki komunalnej w czasie jego nieobecności,
30) prowadzenie zadań związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi,
31) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem kwot należnych świadczeń rekompensujących utracone wynagrodzenie żołnierzom rezerwy, którzy odbyli ćwiczenia wojskowe,
32) przygotowanie i przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych,
33) wykonywanie innych zadań i obowiązków określonych przepisami prawa, a dotyczących zajmowanego stanowiska oraz zadań przekazanych do realizacji przez Wójta, Z-cę Wójta bądź Sekretarza.

Stanowiska

Wójt Gminy

Zastępca Kierownika USC

Dokumenty

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 lipca 2008 12:41
Dokument wprowadzony do BIP przez: Przemysław Bugdal
Ilość wyświetleń: 9449
17 maja 2024 08:43 (Elżbieta Rykowska) - Zmiana danych jednostki.
17 maja 2024 08:43 (Elżbieta Rykowska) - Zmiana danych jednostki.
29 stycznia 2020 14:12 (Magdalena Piotrowska) - Usunięcie stanowiska: Zastępca Kierownika USC.