Aktualności

POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU UTRATY DOWODU OSOBISTEGO

Urząd Gminy w Regiminie przypomina, że należy w sposób szczególny dbać o dane dotyczące swojej tożsamości i wyjaśnia, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nikt nie może zatrzymywać dowodu osobistego, chyba że możliwość taka wynika z wyraźnego uregulowania zawartego w przepisach prawa. Oznacza to, że przedsiębiorcy nie mają podstawy prawnej, aby żądać od swoich klientów pozostawienia dowodu osobistego „pod zastaw”. Działanie takie jest bezprawne oraz wiąże się z dużym niebezpieczeństwem wykorzystania danych zawartych w dowodzie osobistym.

 

W przypadku utraty dowodu osobistego (kradzieży, zagubienia itp.), należy niezwłocznie ten fakt zgłosić do dowolnego urzędu gminy/miasta, a w przypadku utraty dowodu osobistego poza granicami kraju, w urzędzie konsularnym. Dokument taki zostanie natychmiast unieważniony w systemie informatycznym, co daje gwarancję bezpieczeństwa posiadaczowi dokumentu, że nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się dokumentem przez nieuczciwego znalazcę.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa osoby, która utraciła dowód osobisty, fakt ten należy zgłosić do dowolnego banku. Powyższe zostanie odnotowane w systemie informatycznym, do którego dostęp mają wszystkie banki, co skutkować będzie uniemożliwieniem zaciągnięcia zobowiązania przez przestępcę z wykorzystaniem danych osobowych poszkodowanego.

 

Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie (złożyć wniosek) o wydanie nowego dokumentu.

 

Jednocześnie prosimy o sprawdzanie daty ważności dowodu osobistego, ważny on jest:

  • 10 lat od daty jego wydania – w przypadku osób, które ukończyły 18 lat;

  • 5 lat od daty jego wydania - w przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat;

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 lutego 2014 09:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Paweł Tadrzak
Ilość wyświetleń: 1694
18 lutego 2014 09:28 (Paweł Tadrzak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)