Przetargi

INFORMACJA DLA WYKONAWCÓW DOTYCZĄCA PRZETARGU NA BUDOWĘ SIECI WODOCIĄGOWEJ W M. PAWŁÓWKO O DŁ. OKOŁO 300M

Dotyczy: zapytania do przetargu nieograniczonego pn.” Budowa sieci wodociągowej

                 w m. Pawłówko o dł. około 300m.

 

1. Zgodnie z punktem 3 art. 6 Ustawy z 23 lipca 2003 o Ochronie Zabytków i Opiece nad Zabytkami (zwanej dalej ustawą): „Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

zabytki archeologiczne będące, w szczególności:

a) pozostałościami terenowymi pradziejowego i historycznego osadnictwa,

b) cmentarzyskami,

c) kurhanami,

d) reliktami działalności gospodarczej, religijnej i artystycznej.”

 

Rzeczywiste granice stanowisk archeologicznych nie są znane – są one bowiem najczęściej rejestrowane metodą Archeologicznego Zdjęcia Polski, która lokalizuje jedynie zabytki ruchome znajdujące się na powierzchni. W celu ich ochrony – a zgodnie z punktem 4 art. 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, formami ochrony zabytków są: „ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.” Inwestycja – ze względu na swoją skalę oraz fakt występowania licznych stanowisk archeologicznych na terenie miejscowości nią objętych, winna uzyskać opinię Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Czy uzyskała takową?

 

2. W dokumencie „Zalecenia dla wojewódzkich konserwatorów zabytków, pracowników d/s ochrony zabytków archeologicznych WUOZ oraz dla kierujących badaniami archeologicznymi w zakresie metod eksploracji stanowisk i sporządzania ich podstawowej dokumentacji”, na stronie 12, w rozdziale V znajduje się następujący zapis:

„W praktyce konserwatorskiej upowszechniło się pojęcie nadzorów archeologicznych.

Pojęcie to jest nieprecyzyjne i może być mylące zarówno dla samych archeologów, którym zleca się prowadzenie takich nadzorów, jak i dla inwestorów, których obliguje się do ich finansowania. Pojęcie nadzoru archeologicznego powinno być stosowane w ostateczności i wyłącznie w odniesieniu do obszarów inwestycji, na których nie zostały dotąd zlokalizowane stanowiska archeologiczne, ale istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą się tam znajdować! Archeolog prowadzący nadzór ma wówczas obowiązek obserwacji prowadzonych prac ziemnych i wstrzymania ich w przypadku natrafienia na stanowisko archeologiczne.

 

Powiadomiony o odkryciu zabytków archeologicznych wojewódzki konserwator zabytków podejmuje wówczas stosowną decyzję, którą może być np. przeprowadzenie wykopalisk interwencyjnych wyłącznie w obrębie terenu, który ulegnie zniszczeniu. Nie należy natomiast stosować pojęcia (i w konsekwencji zlecać) nadzoru archeologicznego jako wymogu konserwatorskiego w odniesieniu do terenów, na których znajdują się znane uprzednio (np. z badań powierzchniowych) stanowiska archeologiczne.”

Czy w związku z powyższym Wykonawca powinien skalkulować w swojej ofercie koszty niezbędnego – w świetle cytowanego dokumentu -nadzoru archeologicznego, czy też nadzór archeologiczny zapewni Zamawiający?

 

3. Czy w przypadku odkrycia nawarstwień archeologicznych, których przebadanie będzie wymagało wstrzymania robót na danym odcinku i niemożliwa okaże się korekta harmonogramu prac wykonawcy na ten okres, Zamawiający przewiduje możliwość wydłużenie terminu zakończenia prac?

 

4. Czy w przypadku znacznego spowolnienia prac przez krótkotrwałe przestoje związane z koniecznością eksploracji nawarstwień archeologicznych, odkrytych w trakcie robót ziemnych przewiduje się zmianę sposobu rozliczania prac?

 

Odpowiedź

 

Urząd gminy w Regiminie nie występował o uzyskanie opinii Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ponieważ nie było ku temu żadnych przesłanek wynikających z planu zagospodarowania przestrzennego gminy jak i realizowanych na tym terenie wcześniejszych inwestycji. W obecnej chwili zostało skierowane zapytanie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków czy na terenie prowadzonej inwestycji znajdują się stanowiska archeologiczne i czy jest konieczność prowadzenia nadzoru archeologicznego, jeżeli wystąpi konieczność powołania nadzoru koszty poniesie Zamawiający. W przypadku odkrycia stanowisk archeologicznych Zamawiający przewiduje możliwość wydłużenia terminu zakończenia prac, ale nie przewiduje zmiany sposobu rozliczania ich.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 21.11.2012
Dokument wytworzony przez: Stanowisko ds. zamówień publicznych inwestycji i środków UE
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: KRZYSZTOF ZWIERZCHOWSKI
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 listopada 2012 14:55
Dokument wprowadzony do BIP przez: Krzysztof Zwierzchowski
Ilość wyświetleń: 2495
22 listopada 2012 15:26 (Krzysztof Zwierzchowski) - Zmiana danych dokumentu.
21 listopada 2012 14:55 (Krzysztof Zwierzchowski) - Dodanie dokumentu.