Stan osobowy Rady ……………………………………………. 15 osób
Obecnych wg zał. listy obecności……………………………… 12 osób
Spoza rady w sesji uczestniczyli:
1.Wójt Gminy………………………………………….. Pan L Zduńczyk
2.Sekretarz Gminy……………………………………... Pani M Kosińska
3.Skarbnik Gminy……………………………………… Pani J Gęsicka
4.Przedstawiciel kancelarii Prawnej w Pułtusku………. Pani A Wolińska
5.Sołtysi wg zał. listy obecności………………………..19 osób
Pkt.1
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech otwierając obrady powitała radnych, sołtysów oraz pozostałych uczestników posiedzenia. Następnie odczytała porządek obrad do którego na wniosek Wójta Pana L Zduńczyk / jednomyślnie 12 głosów za/ wprowadzono Pkt dot. rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Regimin oraz zdjęto z porządku obrad / w związku z brakiem opinii Z.N.P/ Pkt. dot. rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie: zmieniająca regulamin w sprawie wysokości stawek dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz szczegółowe warunki ich przyznawania; szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw; wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania.
Po wprowadzeniu w/w zmian porządek obrad został przyjęty jednomyślnie / 12 głosów za / w n/w brzmieniu:
1. Otwarcie, stwierdzenie quorum oraz przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokołu z XXVII sesji Rady Gminy.
3. Sprawozdanie Wójta z działalności między sesjami.
4.Informacja o pracy Komisji Rady między sesjami
5.Rozpatrzenie projektów i podjęcie uchwał w sprawie:
1/zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Regimin
2/zmiany uchwały budżetowej gminy Regimin na 2013 r.
3/udzielenia pomocy finansowej dla powiatu ciechanowskiego na realizację zadania
publicznego
4/ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły
wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które
dofinansowanie jest przyznawane w 2013 r.
5/zmiany uchwały nr I/5/10 Rady Gminy w Regiminie z dnia 02.12.2010 r. w sprawie
składów osobowych stałych komisji Rady Gminy w Regiminie.
6/przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności
zwierząt na terenie gminy Regimin w 2013 r.
6.Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania narkomanii za rok 2012 .
7.Interpelacje i zapytania radnych
8.Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach
9.Wolne wnioski i informacje
10.Zamknięcie obrad.
PKt.2
Do protokołu z XXVII sesji Rady Gminy nie wniesiono żadnych uwag. Protokół został przyjęty jednomyślnie / 12 głosów za/.
Pkt.3
Wójt Pan L Zduńczyk przedstawiając informację o pracy miedzy sesjami poinformował o następujących sprawach:
1.Po wykonaniu niezbędnej dokumentacji geodezyjnej na realizacje zadania budowy
chodnika w m. Regimin zlecono wykonanie pełnej dokumentacji projektowo –
kosztorysowej niezbędnej do realizacji tego zadania
2.Po przygotowaniu dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do realizacji inwestycji dotyczącej
przebudowy drogi gminnej Pwłówko – Pawłowo o dług. ok. 1100 m zlecone zostało
przygotowanie wstępnego projektu tej drogi. Wykonanie tego dokumentu pozwoli na
podział i przyjęcie na rzecz gminy gruntów, które są niezbędne na poszerzenie pasa
drogowego.
3.Zlecono wykonanie i wykonawca przekazał już do Urzędu Gminy uzupełnienia
dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do przygotowania zadania związanego z przebudową
drogi gminnej Koziczyn – Lipa.
4.Zlecono wykonanie pełnej dokumentacji geodezyjnej koniecznej do przygotowania
kompletu dokumentacji projektowo – kosztorysowej dotyczącej budowy odcinka sieci
wodociągowej w m. Grzybowo o długości ok. 200 m.
5.Zlecono przygotowanie dokumentacji kosztorysowej dotyczącej zadania wymiany pokrycia
dachowego na budynku świetlicy w Pniewie Wielkim.
6.Złożono zamówienie na dostawę elementów ogrodzeniowych na działkę komunalną w m.
Pniewo Czerechy o łącznej długości ok. 130 mb. Materiały będą dostarczone w terminie
miesiąca.
7.Zlecono przygotowanie dokumentacji geodezyjnej pozwalającej na wykonanie projektu
zagospodarowania placu gminnego w m. Koniczyn na potrzeby społeczności lokalnej.
8.Gmina Regimin otrzymała decyzje Wojewody Mazowieckiego o przekazaniu na majątek
komunalny dwóch działek o łącznej powierzchni 0,1833 ha pozostających dotychczas w
posiadaniu Skarbu Państwa, położonych w Grzybowie.
9.Zakończono przygotowywanie dokumentacji merytorycznej i finansowej niezbędnej do
złożenia wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Warszawie o przyznanie pożyczki na budowę gminnej oczyszczalni ścieków w
Regiminie. W dniu 6 marca wniosek wraz z pełną dokumentacją został złożony w WFOŚ i
GW w Warszawie.
10.Gmina Regimin, jako jedyna z powiatu ciechanowskiego, otrzymała po raz kolejny
dofinansowanie na realizację projektu edukacyjnego „Wiedza zwiększy moje szanse”.
Wniosek złożony przez Wójta Gminy do MJWPU w Warszawie w ramach Programu
operacyjnego „Kapitał Ludzki został pozytywnie oceniony przez komisję oceniającą
złożone projekty. Na realizację trwającego rok projektu, która rozpocznie się 1 września br.
nasza gmina otrzymała kwotę 462.728 zł. Umowa na dofinansowanie podpisana zostanie po
wyznaczeniu przez MJWPU terminu.
11.Zakończył się cykl zebrań sprawozdawczych w siedmiu istniejących na terenie gminy
jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych.
12.Zakończony został nabór wniosków osób chętnych do wykonania wymiany pokryć
dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest. Na podstawie listy chętnych
przygotowany został i złożony do WFOŚ i GW w Warszawie wniosek o dofinansowanie
kolejnego, IV już etapu programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy
Regimin. Wniosek opiewa na kwotę 48.920 zł.
13.Zakończona została procedura przyjmowania wniosków od rolników o zwrot podatku
akcyzowego na paliwo rolnicze. Na podstawie złożonych wniosków i dokumentów
sporządzono zestawienie i wystąpiono z wnioskiem o przekazanie gminie kwoty 233.928 zł
należnej rolnikom z tytułu w/w zwrotu.
14.Zgodnie z przyjętymi przez Radę Gminy uchwałami przygotowane zostały do zbycia,
łącznie z wyceną, nieruchomości komunalne położone w m. Grzybowo (2 działki), Pniewo
Czeruchy oraz Targonie (2 działki). Zlecono publikację ogłoszeń dotyczących zbycia tych
nieruchomości.
15.Zgodnie z przyjętymi uchwałami w sprawie zbycia mienia komunalnego zlecono
dokonanie wyceny działek komunalnych w m. Trzcianka, Jarluty Małe oraz Pniewo
Czerechy.
16.W dniu 17 marca br. odbyły się w Zeńboku obchody 150 rocznicy bitwy pod Zeńbokiem,
jaka miała miejsce w czasie Powstania Styczniowego. Uroczystość zgromadziła ponad 200
osób, zarówno gości przyjezdnych, jak i mieszkańców Zeńboka, Jarlut Dużych, Małych i
Przybyszewa. W trakcie obchodów odsłonięta została okolicznościowa tablica ufundowana
przez TMZC znajdująca się w Zeńbockim kościele. Po uroczystej Mszy Świętej uczestnicy
obchodów przeszli na cmentarz w Zeńboku, gdzie odsłonięto i poświęcono pamiątkowy
krzyż i tablicę ustawione ku czci powstańców styczniowych. Zostały one ufundowane ze
środków Gminy Regimin i przy społecznym wsparciu wielu osób. Zakończenie uroczystości
miało miejsce w świetlicy wiejskiej w Zeńboku, gdzie piękny program artystyczny
przedstawiły dzieci ze Szkoły Podstawowej w Zeńboku. Wśród wielu gości przybyłych na
uroczystość byli m. In. Poseł Robert Kołakowski, obaj Starostowie Ciechanowscy, radna
Sejmiku Wojewódzkiego Wiesława Krawczyk, przedstawiciele Urzędu Wojewódzkiego i
Marszałkowskiego, delegacje kombatantów oraz grup rekonstrukcyjnych.
17.Do Urzędu Gminy wpływają deklaracje mieszkańców dotyczące wysokości opłat za
odbiór odpadów komunalnych. Do dnia dzisiejszego złożono nieco ponad 25 % deklaracji,
co jest poziomem zdecydowanie niezadowalającym.
W omawianym okresie wydano następujące zarządzenia:
- W sprawie wyboru ofert w otwartym konkursie ofert realizacji zadania publicznego w
zakresie kultury fizycznej i sportu masowego przez zwiększenie uczestnictwa dzieci i
młodzieży w dyscyplinach sportowych, troskę o prawidłowy rozwój fizyczny młodego
pokolenia, współzawodnictwo sportowe, upowszechnianie czynnego wypoczynku oraz
atutów krajobrazowych gminy i okolic w 2013 r.
- W sprawie przedłożenia rocznego sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2012 r. oraz
sprawozdania o którym mowa w art. 265 pkt. 2
- W sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Regimin na 2013 r.
- W sprawie przedstawienia informacji o stanie mienia gminy Regimin.
- W sprawie opracowania Planu Obrony Cywilnej Gminy Regimin
Dyskusji nad przedstawionym sprawozdaniem nie było.
Pkt.4
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad poinformowała zebranych, że w omawianym okresie posiedzenia odbył 2 komisje Rady:
Komisja Rewizyjna, która odbyła 1 posiedzenie. Temat posiedzenia był zlecony przez Radę. Sprawozdanie będzie przedstawione po zakończeniu całej kontroli.
Następnie poinformowała, że drugą z komisji która obradowała to Komisji Budżetu, Finansów, Planowania, Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa i poprosiła przewodniczącego komisji Pan A Prymusiewicz o przedstawienie protokołu z w/w posiedzenia.
Pan A Prymusiewicz poinformował, że komisja na posiedzeniu opiniowała zmiany do budżetu gminy na obecną sesję Rady. Przedstawione przez Wójta zmiany komisja zaopiniowała pozytywnie.
Dyskusji nad przedstawionymi informacjami nie było.
Pkt.5/1
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad po odczytaniu projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Regimin poprosiła Wójta o przedstawienie uzasadnienia.
Wójt Pan L Zduńczyk poinformował, że w związku z wejściem w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw, w związku z realizacją ustawy budżetowej jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek dostosować uchwały w sprawie wieloletnich prognoz finansowych lub ich zmian wynikających z ustawy o finansach publicznych w brzmieniu nadanym cytowaną ustawą.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego określa wzór wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego oraz załącznika dot. wykazu przedsięwzięć.
Jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek dostosować uchwały w sprawie wieloletnich prognoz finansowych lub ich zmian do wymogów z cytowanej ustawy w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Radni głosu w dyskusji nie zabierali. Na wniosek Przewodniczącej Rady jednomyślnie /12 głosów za / podjęli uchwałę Nr XXVIII/165/13
Pkt.5/2
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad po odczytaniu projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Regimin na 2013 r. poprosiła Wójta o przedstawienie uzasadnienia.
Wójt Pan L Zduńczyk poinformował, że zwiększa się dochody majątkowe budżetu gminy o kwotę 15.000 zł, w dziale 700-Gospodarka mieszkniowa, w rozdziale 70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami, w § 0870 – Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych.
Zwiększa się dochody bieżące budżetu gminy o kwotę 59.797 zł, w tym:
Zmniejsza się dochody bieżące budżetu gminy o kwotę 152.334 zł, w tym:
Zwiększa się wydatki bieżące budżetu gminy o kwotę 32.466 zł, w tym:
Zmniejsza się wydatki bieżące budżetu gminy o kwotę 167.003 zł, w tym:
Zwiększa się wydatki majątkowe budżetu gminy o kwotę 57.000 zł, na realizację zadania pn. „Wykonanie elewacji zewnętrznej budynku strażnicy wiejskiej w m. Lekowo”.
Powyższe zmiany po stronie zmniejszenia wydatków – głównie w dziale 801 – oświata
i wychowanie mają na celu zrównoważenie budżetu po znacznym zmniejszeniu części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy.
Radni głosu w dyskusji nie zabierali. Na wniosek Przewodniczącej Rady Pani E Pielech jednomyślnie /12 za/ podjęli uchwałę Nr XXVIII/166/13 w sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Regimin na 2013 r.
Pkt.5/3
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad po odczytaniu projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla powiatu ciechanowskiego na realizacje zadania publicznego poprosiła Wójta o przedstawienie uzasadnienia.
Wójt Pan L Zduńczyk poinformował, że z oczywistych powodów treść uchwały oddaje to, co mamy zaplanowane w budżecie gminy chodzi tutaj o formalności związane z podpisaniem porozumienia i zakończeniem procedury przekazywania naszych środków gminnych na pomoc finansową dla powiatu ciechanowskiego, z której to pomocy będzie realizowany końcowy odcinek drogi powiatowej między Włostami a Szulmierzem. Jest to prawie 2 km drogi i te nasze 300 tyś zł to jest niezmiernie mało. Ale chce poinformować, że jeszcze w roku ubiegłym wspólnie z powiatem składaliśmy wniosek o dofinansowanie budowy tej drogi ze środków Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji kiedyś a dzisiaj MSW jest to taki krajowy program budowy dróg lokalnych popularnie nazywany „schetynówkami „. Ten wniosek został do Warszawy przygotowany i złożony. Z tego, co wie a jest to już decyzja podjęta ta droga zostanie dofinansowana właśnie ze środków programu rządowego. A więc na budowę tej drogi trzy elementy się złożą: nasze środki, środki powiatu ciechanowskiego i środki rządowe.
Radni głosu w dyskusji nie zabierali. Na wniosek Przewodniczącej Rady jednomyślnie / 12 głosów za/ podjęli uchwałę Nr XXVIII/167/13 sprawie udzielenia pomocy finansowej dla powiatu ciechanowskiego na realizacje zadania publicznego.
Pkt.5/4
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad po odczytaniu projektu uchwały w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w 2013 r. poprosiła Wójta o przedstawienie uzasadnienia.
Wójt Pan L Zduńczyk poinformował, że zgodnie z obowiązującymi przepisami w budżecie gminy mamy obowiązek wyodrębnić określoną kwotę, która corocznie przeznaczana jest na dofinansowanie dokształcania nauczycieli pracujących w szkołach, których organem prowadzącym jest samorząd gminny. Jest to obowiązek obligatoryjny. Dyrektorzy szkół mają obowiązek przygotować roczny plan szkolenia, wytypować te przedmioty czy te specjalności, które są potrzebne w danej szkole i skierować chętnych na tego typu kursy, szkolenia czy studia. Wspólnie z dyrektorami podjęto decyzje o konieczności skierowania czy możliwości skierowania nauczycieli na te studia podyplomowe. Jeżeli ktoś taką zgodę wyraz to ma możliwość otrzymania dofinansowania z tych środków. Maksymalna wysokość zawsze była u nas w granicach 50% kosztów takich studiów. Czyli połowę ponosi zainteresowany, drugą połowę mamy prawo mu dołożyć z tych środków, które muszą w budżecie być wyodrębnione.
Radni głosu w dyskusji nie zabierali. Na wniosek Przewodniczącej Rady Pani E Pielech jednomyślnie / 12 głosów za/ podjęli uchwałę Nr XXVIII/168/13 w sprawie ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w 2013 r.
Pkt.5/5
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad po odczytaniu projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr I/5/10 Rady Gminy w Regiminie z dnia 02.12.2010 r. w sprawie składów osobowych stałych komisji Rady Gminy w Regiminie poprosiła Wójta o przedstawienie uzasadnienia
Wójt Pan L Zduńczyk poinformował, że z powodów osobistych Radny Pan Zdzisław Szmigielski po ostatniej sesji złożył prośbę o przyjęcie jego rezygnacji z członkowska w komisji Zdrowia, Spraw Socjalnych, Kultury, Oświaty, Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony P. Poż. W związku z tym na jego wniosek musimy go z tej komisji odwołać a na jego miejsce powołać kolejnego radnego i propozycja jest żeby był to radny A Smoleński . Natomiast w przypadku przyjęcia uchwały to na najbliższym posiedzeniu komisji, które Przewodnicząca Rady zwoła zgodnie z procedurą zostanie wybrany Przewodniczący tej komisji, ponieważ Radny Zdz. Szmigielski również pełnił funkcje przewodniczącego.
Radni głosu w dyskusji nie zabierali. Na wniosek Przewodniczącej Rady Pani E Pielech jednomyślnie /12 głosów za/ podjęli uchwałę Nr XXVIII/169/13 w sprawie zmiany uchwały nr I/5/10 Rady Gminy w Regiminie z dnia 02.12.2010 r. w sprawie składów osobowych stałych komisji Rady Gminy w Regiminie.
Pkt.5/6
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad po odczytaniu projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Regimin w 2013 r. poprosiła Wójta o przedstawienie uzasadnienia.
Wójt Pan L Zduńczyk poinformował, że ta uchwała rozwiązuje na okres jednego roku bardzo istotny problem trapiący nasz kraj, czyli zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom. Mamy obowiązek do 31 marca każdego roku przyjąć regulamin opieki nad zwierzętami. Ten regulamin musi być opiniowany, ustalany z różnymi instytucjami jak z Powiatowym Inspektorem Weterynarii, kołem łowieckim itp. Następnie Pan Wójt zwracając uwagę na § 11 regulaminu – „zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach drogowych z udziałem zwierząt realizowane jest poprzez umowę z lekarzem weterynarii mającym możliwość świadczenia usług całodobowo” powiedział, że zwrócono uwagę, że zapis jest nieprecyzyjny musi być konkretnie wskazany, który lekarz. W związku z tym prosi o zmianę zapisu § 11w brzmieniu /Całodobowa opieka weterynaryjna w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt realizowana będzie przez Gabinet Weterynaryjny Waldemar Mierzejewski Regimin 25 A, 06-461 Regimin”. Jeżeli tego zapisu nie będzie regulamin jest niezgodny z prawem. Skoro są takie wymogi to prosi o uwzględnienie tej zmiany w tym regulaminie. Następna sprawa to mamy również, jako gmina obowiązek być przygotowanym na sytuacje w której zwierzęta gospodarskie przetrzymywane są w warunkach niehumanitarnych. W związku z tym, jeżeli nastąpi taka sytuacja gmina ma obowiązek wskazać miejsce konkretne w którym ewentualnie te zwierzęta po zabraniu od właściciela będą chwilowo przetrzymywane do chwili dalszego ich zagospodarowania. I to musi być również konkretny adres. W związku z tym po prośbie i rozmowie z Panem P Betlińskim zgodził się żeby jego adres tutaj podać. Ma nadzieję, że na terenie naszej gminy do takiej sytuacji nie dojdzie.
Radni głosu w dyskusji nie zabierali. Na wniosek Przewodniczącej Rady jednomyślnie / 12 głosów za/ podjęli uchwałę / wraz z prowadzoną zmianą § 11/ Nr XXVIII/170/13 w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Regimin w 2013 r.
Pkt.6
Przewodnicząca Rady Pani E Pielech przystępując do kolejnego punktu porządku obrad zwróciła się do Wójta o przedstawienie sprawozdania z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomani.
Sprawozdanie przedstawione przez Wójta stanowi zał. nr 9 do protokołu R.G.
Pytań i uwag do przedstawionego sprawozdania nie było.
Pkt.7
W punkcie interpelacje zapytania radnych głos zabrał Wójt Pan L Zduńczyk, który poinformował, że Radny L Dobrzeniecki otrzymał odpowiedź na złożoną interpelacje. Przeprosił jednocześnie za to, że wpłynęła ona po 21 dniach. Myśli , że to nie będzie istotną przeszkodą ale wynikało to z faktu że sesja ta która jest dzisiaj miała być po prostu wcześniej i na sesji mała być ta odpowiedź przekazana.
Pkt.8
Odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach wyjaśniono w Pkt 7.
Pkt.9
W wolnych wnioskach głos zabrali:
1/Wójt Pan L Zduńczyk odnosząc się do kontrowersji dot rozwiązania obecnie obowiązujących umowy na odbiór odpadów z PUK poinformował, że różne są interpretacje dot. tego tematu. Indywidualnie mieszkańcy gminy mają podpisane umowy na wywóz śmieci i dzierżawę pojemników. 01 lipca kończą się te umowy a wchodzi nowy przepis mówiący o tym, że wywozem śmieci zajmuje się samorząd gminny, który w wyniku przetargu wyłania firmę, która ma te śmieci odbierać. Rozmawiał jak to będzie wyglądało w kwestii prawnej związanej z tymi umowami, które mieszkańcy mają obecnie podpisane. Udzielono różnych odpowiedzi , firma stwierdziła, że tak naprawdę to te umowy, które są obecnie z chwilą wejścia w życie nowej ustawy jakby tracą moc. Nie wie, ale tak by tego nie interpretował. Druga rzecz to jeden z Wójtów w imieniu wszystkich mieszkańców wypowiedział wszystkie umowy. Obawia się, że jest to rozwiązanie niewłaściwe, bo umowy z PUK zawierali mieszkańcy. Dlatego żeby być ubezpieczonym i mieszkańcom nie stwarzać problemu z tym wypowiedzeniem zostały przygotowane wzory rozwiązania umów i są do pobrania i proponuje skorzystać z tej oferty i umowę wypowiedzieć.
Druga rzecz, jeżeli ktoś jeszcze z właścicieli nieruchomości nie złożył deklaracji to go nie zwalnia z obowiązku płacenia. My mamy ewidencje z nr domów i ilością osób zameldowanych i jeżeli ktoś tej deklaracji sam nie złoży to i tak będzie obciążony kosztami odbioru odpadów.
Następna rzecz to informacja jak to będzie się odbywało my tego jeszcze też do końca wszystkiego nie wiemy. Każdy kosz w przypadku selektywnej zbiórki, worki na te odpady segregowane będzie posiadał kod. Odbierający odpady będzie miał czytnik i tym czytnikiem odczyta kod na koszu i workach. I od razu będzie wiadomo, że jeżeli ktoś, kto się zadeklarował, że będzie segregował śmieci to te śmieci faktycznie segreguje. Z czytnika wyjdzie, że te worki napełnił i oddał. I dlatego to będzie sprawdzalne.
Kolejna rzecz to zostaną zlikwidowane wiejskie kosze, które są do selektywnej zbiórki odpadów, bo będą niepotrzebne i z tego tytułu pozostaje jakaś tam kwota pieniędzy. Jednak nie mamy prawa tymi środkami z budżetu gminy uzupełnić wpłaty za fakturę jeśli zabraknie pieniędzy z opłat za odbiór śmieci. Nie wolno tego robić. I teraz nasuwa się pytanie jeżeli wpłynie w lipcu 25 tyś zł od mieszkańców a faktura będzie opiewała na 30 tyś zł to jak ją mamy zapłacić bo nie wolno z gminnych pieniędzy. I co z tym zrobić ? ,trzeba będzie prowadzić egzekucje komorniczą.
Następna sprawa dot. Międzygminnego Związku Komunalnego, którego zadaniem była budowa instalacji do obioru śmieci w Woli Pawłowskiej. Na chwilę dzisiejszą wsi to wszystko w próżni, dlaczego ponieważ powstały potężne kontrowersje między instytucjami zainteresowanymi odbiorem śmieci, bo jak już wcześniej mówił instalacja istnieje i funkcjonuje w Kosinach Bartosowych. Nie będzie komentował sytuacji związanej z tym, co się działo w Związku a funkcjonował on 6 lat. Przez te 6 lat ten postęp w realizacji zadań Związku był mizerny. Ostatecznie w grudniu ub. r. podpisano dopiero umowę o finansowanie tej inwestycji ze środków Unijnych gdzie dofinansowanie wynosi 40 %, 60 % tych kosztów mają pokryć członkowie Związku czyli po prostu gminy. A 60 % to jest kwota ok.50 milionów zł. Z tego, co słyszy i z tego, co wie z tego Związku już się wycofały 4 gminy. Przypuszcza, że najlepszym rozwiązaniem na chwilę dzisiejszą i jedynym rozsądnym to jest likwidacja Związku. Przejęcie tej dokumentacji, która była przygotowana przez ciechanowski PUK i przejęcie obowiązku finansowania tego zadania przez firmę, która w tej chwili funkcjonuje, czyli PUK. Bo to trzeba robić już. Jeżeli takim tempem będzie szła ta inwestycja jak idzie to jeszcze ładnych parę lat będzie to funkcjonowało tak jak funkcjonuje. Takie rozmowy były już prowadzone między innymi z PUK –em i nie tylko. Chodzi o to żeby PUK przejął bo oni w tej chwili zainwestowali duże pieniądze w sprzęt, wyposażenie urządzenia elektrotechniczne w technologie itp. W związku z tym taki pomysł jest i jedynym elementem, który bardzo przeszkadza jest jeszcze funkcjonowanie tego związku. Teraz sam się zastanawia, kto podejmie decyzje, kto wystąpi z inicjatywą żeby to przerwać i skończyć. Formalnie zlikwidować Związek. Dokumentacje, która była przygotowana łącznie z decyzjami pozwoleniami itp. przekazać do PUK i PUK jest w stanie przy poręczeniu miasta Ciechanowa otrzymać pożyczkę na sfinansowanie tej inwestycji i z zysków te pożyczkę spłacać. Nie wie, na co decydenci czekają. My mamy tylko 1 głos w tym zgromadzeniu, miasta po 5 – 6 głosów w związku z tym czekamy na decyzję miast. Jeżeli Kosiny Bartosowe zostaną same z taką instalacją to będą dyktowały ceny wywozu śmieci. Jak dalej będzie nie wie rozmawiał z innymi Wójtami i oni są tego samego zdania, że nie ma sensu dłużej tego dalej ciągnąć.
2/ radny L Dobrzeniecki – zabierając głos zwrócił się z pytaniem jakie śmieci można segregować , jakie szkło itp. Kolejna sprawa jak traktować osoby zameldowane ale nie zamieszkujące w miejscu zameldowania /np. studenci/ .
Wójt wyjaśnił, że jeżeli ktoś nie przebywa na terenie gminy wystarczy złożyć oświadczenie, że ta osoba jest zameldowana, ale przebywa w takim a takim miejscu i tam wypełni deklaracje. Bo jeżeli osoba jest w naszej gminie zameldowana, ale tu nie przebywa to gdzieś przebywa i tam za śmieci powinna płacić. My mamy wtedy pewność, że ktoś przebywa w danym miejscu, tam złożył deklarację i tam płaci za odbiór śmieci.
W kwestii segregacji to nie ma takiej sytuacji, w które są tylko segregowane odpady, bo są też te odpady zmieszane i każdy, kto zadeklaruje, że takie odpady będzie zbierał dostaje kosz. Osoby, które deklarują segregacje mają i worki i kosz. Są rzeczy, których do worków się nie wrzuci. Co będzie segregowane my jeszcze to ustalimy np. papier to odpady, które można zagospodarować np. w postaci spalenia. Masa zielona można założyć kompostownik, można to zużyć, nie będziemy na wsi do koszy trawy wrzucać. Dlatego też jeszcze nie wiemy, które elementy uwzględnimy w tych odpadach w workach, na co te worki, bo musimy to w przetargu uwzględnić. Powie tak robimy to, co na chwilę bieżącą musi być zrobione. Natomiast nie ukrywa, że zaglądamy na strony internetowe i podpatrujemy jak to robią inni i na pewnych rzeczach się wzorując. Dlatego na chwilę bieżącą jak jest segregowanie to jest zarówno kosz jak i te worki do śmieci segregowanych. Oczywiście będzie prośba o plastyk i szkoło. Zastanawiamy się, co będzie z koszami, bo proponowaliśmy takie rozwiązanie, że to będą gminne kosze, ale tego nie wolno.
Kolejna rzecz nie śmieciowa, ale podatkowa. Chciałby wyjaśnić , że to co mówił już od dwóch lat kiedy dwa lata temu została wyłoniona firma geodezyjna, która z ramienia Starostwa Powiatowego dokonywała pomiarów, opisu geodezyjnego gruntów i budynków na terenie gminy mówił o tym że to nie jest z ramienia gminy tylko Starostwa Powiatowego, które ma u siebie zasób geodezyjny, kartografię, gospodarkę gruntami ono zleciło wykonanie tych czynności między innymi na terenie gminy Regimin. W tamtym roku to, co mówił wcześniej i uprzedzał otrzymaliśmy ze Starostwa Powiatowego 10 -12 segregatorów z decyzjami i z tymi informacjami na temat tego co u kogo się znajduje, ziemia, działka, budynki itp. Do nas przyszło to w listopadzie i grudniu i te otrzymane informacje wprowadzono na system podatkowy. Bo decyzje, która do nas przyszły to są dla nas obowiązujące. Dla nas to jest święta rzecz i z tym dyskutować nie możemy. I stąd nieporozumienia potężne np. w kwestii, kiedy geodeci dotychczasowe grunty rolne wpisali na grunty pozostałe. Rozumie to, ale to nie wynika z naszych decyzji czy informacji, bo w zmiany w systemie podatkowym wprowadzamy na podstawie informacji otrzymanych ze Starostwa i Państwa informacji podatkowych o budynkach, o nieruchomościach, o działkach. Nie ma prawa sam z siebie wprowadzać czegoś do komputera. Musi być podstawa, że takie zmiany się wprowadza. My chcąc nie chcąc mając dane wprowadzamy dane do komputera i drukujemy nakazy podatkowe z wprowadzonymi zmianami. Jeżeli są sytuacje sporne my tego nie rozstrzygamy czy to jest prawidłowo czy nie, bo organem, który ma prawo zmienić tą decyzje nie jest Wójt ani gmina tylko Starostwo. Jeżeli są kontrowersji w tej kwestii to organem odwoławczym jest Starosta Ciechanowski i tam można dokumenty w tej sprawie składać. My nie mamy prawa grzebać w tym, co do nas z zewnątrz przychodzi. Z czego to wynika z błędów, które robione były od lat. Ponieważ ktoś, kto kupuje działkę budowlaną powinien mieć decyzje o odrolnieniu tego gruntu. Bo trudno sobie wyobrazić sytuacje gdzie stoi dom i on stoi na gruncie rolnym i co w piwnicy jest uprawa. A jak jest chodnik to też jest uprawiany i ziemia pod budynkiem gospodarczym też. Jest błąd od początku, bo w momencie składania pozwolenia na budowę, również powinny być dokumenty dotyczące odrolnienie gruntu i temat się kończy. A u nas dzisiaj są działki po 12 – 15 arów patrzymy grunt kl 4 a są miejsca że piękny dom stoi działka rolna kl 5 i zero podatku a my sami z siebie nie możemy zmienić.
3. Sołtys z Trzcianki Pani H Witkowska zwróciła się z pytaniem jak śmieciarka dojedzie do mieszkańców na koloniach. Droga jest tam bardzo zła i do tej pory ci mieszkańcy koszy nie mają.
Wójt Pan L Zduńczyk odpowiadając na pytanie powiedział, że firma, z którą podpiszemy umowę na wywóz odpadów będzie miała obowiązek śmieci odebrać i to jest ich problem. To jest problem nie tylko Trzcianki, ale również innych miejscowości w innych gminach bo takie są realia i nagle nie pobudujemy dróg dojazdowych bo ktoś nie może czegoś odebrać. Nie wie jak to będzie, firma będzie musiała sobie radzić być może dadzą mniejszy samochód
4/Sołtys m. Pawłowo Pan T Stawiski zwrócił się z pytaniem czy firma Strabag brała jakieś zezwolenie na uruchamianie młyna do mielenia kamieni na terenie, który wydzierżawia od gminy,. Bo jest taka sytuacja że w ub . r nawieźli kamienia potem sprowadzili jakąś maszynę, która mieli to wszystko i jest taki zgrzyt jak by czołgi przejeżdżały przez wieś a następnie jest taki tuman pyłu że pół wsi jest zanieczyszczone. I w tym roku jest to samo kamień jest nawieziony i będą go mielić.
Wójt Pan L Zduńczyk odnosząc się do pytania poinformował, że firma Strabag żadnego terenu od nas nie wynajmowała. Sprawdzi jak to wygląda i jest to pewnie kwestia tego, że jest to przedmiot działalności gospodarczej. Już od dawana chciałby żeby ta budowa została zakończona i żeby można się było tego pozbyć. Jeśli to jest na naszym terenie to będziemy sprawę załatwiać bez dwóch zdań. Jeżeli jest na innym terenie to właściciel tego terenu powinien to do nas zgłosić, że wynajął ten grunt firmie i niech firma zapłaci za ten grunt podatek. Zostanie to sprawdzone, bo tam owszem jest podpisana umowa na działkę w Pawłowie po Zakładach Mięsnych, ale ona jest wynajęta na wagę i nie Strabagowi tylko firmie PRID i oni nam płacą miesięczną dzierżawę z tego tytułu.
5/Sołtys m. Jarluty D Pan W Florysiak zwrócił się z pytaniami: -czy w sprawie odbioru odpadów będą organizowane jakieś spotkania wiejskie jeśli tak to czy teraz czy później po przetargu.
-odnośnie pomieszczeń dla zwierząt, które ma przechowywać Pan P Betliński wiadomo, że musi przygotować jakieś pomieszczenie, które będzie spełniało określone warunki, bo zwierzęta mają przebywać w dobrych warunkach. Czy on będzie zobowiązany sam do przygotowania tego pomieszczenia czy Pan, jako Wójt Gminy zleci mu przygotowanie, czy gmina przygotuje to pomieszczenie.
-następna sprawa to czy świetlica w Jarlutach jest już inwestycją zakończoną czy to jest w trakcie, bo w ubiegłym tygodniu było zakopane szambo. Na razie sambo jest zakopane a nic nie jest podłączone. Czy się zmieniła sytuacja, bo takie były informacje, że rura odprowadzająca ścieki od świetlicy nie może krzyżować się z rurą, która doprowadza wodę. Mało tego tam jest światłowód. Wpierw nie można było podłączyć a nie ma innej możliwości czy coś się teraz zmieniło i ta możliwość jest.
Następnie poinformował, że w kwestii odbioru śmieci to tak dla ciekawości warto podejrzeć gminę Stupsk, tam są stawki 5 – 6 zł. Ludzie nie mają tego dylematu czy wybierać segregowane czy nie tylko wybierają nie segregowane, bo to jest tylko 1 zł różnicy.
Wójt Pan L Zduńczyk odnosząc się do wypowiedzi Pana Sołtysa poinformował, że fajnie to wygląda, że ktoś podpowiedział żeby wybrać nie segregowane t o będzie łatwiej. Ale zgodnie z ustawą gmina ma obowiązek spełnić wymogi procentowe oddawania segregowanych śmieci, bo inaczej będziemy płacić potężne kary. Dlatego nie podgląda Stupska gdzie jest 6 i 5 zł bo faktycznie po co te worki trzymać po co się tym zajmować odda się nie segregowane i będzie święty spokój. Tylko teraz na podstawie tego, co nam PUK prześle gmina ma obowiązek wykazać ile śmieci ma tz segregowanych i ile tz zmieszanych. I jeżeli gmina w danym roku nie spełni wymogu że tyle i tyle % oddała śmieci segregowanych to z tego tytułu otrzyma karę która sprowadzi ją na ziemię. Ustawodawca wprowadził zasady i trzeba je stosować. Zostały podane stawki, ale nie wiemy jak to wyjdzie po przetargu.
Kwestia zebrań to myśl słuszna i nad tym się również zastanawiał, ale żeby takie zebranie było skuteczne to idąc na nie musimy mieć autentycznie konkretne informacje. W związku z tym czekamy na ten moment, kiedy już wszystko będzie jasne. Mało tego przypuszcza, że wtedy, kiedy już jakaś firma przetarg wygra to będziemy prosić pracownika tej firmy żeby również na to zebranie przyjechał i faktycznie ludziom przedstawił jak to ma wyglądać.
W kwestii podłączenia szamba to mamy taką dziwną sytuację, że jak się bierze mapę i się widzi telefon to możemy być pewni, że go tam nie ma. To samo jest z wodą, ma nadzieję, że z gazem tak nie będzie. Czy jest zakończone nie, dlatego że faktycznie teraz trzeba wyjść z przyłączem i odejść do tego pojemnika. Jest również kwestia elewacji.
- Radna Pani E Zakrzewska zwróciła się z pytaniem czy jest możliwość zmiany uchwały ,że jak są rodziny wielodzietne i jest duża liczba mieszkańców w domu czy można zmniejszyć przy każdej kolejnej osobie stawkę miesięczną.
Wójt Pan L Zduńczyk poinformował, że ustawodawca wyraźnie określił i ustawa narzuca sposób naliczania opłaty i jest to od osoby , od metra albo od m3 wody. I nie ma tu kombinacji, że ktoś tu płaci mniej czy więcej. Zastanawia nad tym jak rodzinom wieloletnim pomóc, bo co z tego, że im się narzuci opłatę jak oni i tak tego nie zapłacą. Będzie się starał tak to rozwiązać żeby rodzinom wielodzietnym w jakiś sposób pomóc np. jeżeli za dwójkę dzieci zapłaci to może liczyć, że z pozostałymi jakoś sobie radę dadzą. Wtedy i my korzystamy, jako gmina, bo nie będzie zaległości z zapłatą. Jednak nie zaryzykuje dzisiaj stwierdzeniem, że coś w tej sprawie postanowi, bo tak naprawdę dokładnie nie wie, co w tym temacie wolno a co nie – czy można takie rozwiązanie zastosować. Zdaje sobie sprawę z faktu, że jeżeli jest 4 – 5 dzieci w domu to nie ma realnych szans na to żeby te opłaty schodziły jak trzeba.
- Przewodnicząca Rady przypomniała Radnym o złożeniu oświadczeń majątkowych do 30.04br.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca Rady Pani Ewa Pielech zamknęła obrady XXVIII sesji Rady Gminy.
Protokołowała:
……………..
Anna Staniszewska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Regiminie